Absolut Recycled
Absolut Vodka
Big idea a social media
Umění, udržitelnost, tolerance a kreativita, kterou lze inspirovat svět k lepším zítřkům. Pilíře Absolut vodky jsou ambiciózní a aspirativní, s budoucností na mušce a kreativitou místo spouště. A stejně takový musí být i náš přístup.
Limitované edici pro rok 2019 bylo vetknuto téma recyklace přímo do designu – lahev vyrobená z více než 41 % recyklovaného skla měla střepy svých vypitých předchůdců přiznané ve svém ikonickém tvaru.
Říkejte, co děláte, dělejte, co říkáte
Integrita značky je nová autenticita, opačně by se tomu v našem případě říkalo greenwashing. Ve švédském Ahausu probíhá udržitelná výroba, využité suroviny se vrací do koloběhu a 41% recyklované sklo je oslavou dílčího úspěchu i dalšího úsilí pro neustálé zvyšování procenta recyklátu. Pod špičkou ledovce naší kampaně se tak ukrývá i recyklování materiálů z předchozích projektů a příslib eliminovat zbytečné zapojení nových.
Téma recyklace rezonuje po celém světě, jeho aplikace do českého prostředí není ovšem nijak zásadní, protože Češi už jedni z nejlepších v třídění jsou. Kontext recyklace má však nepřeberné množství dalších podtémat, kterým jsme dali místo v kampani Absolut #Recycled.
Druhý život lahví
Sklo na rozdíl od většiny ostatních materiálů opravdu může žít do nekonečna a idea nekonečné reinkarnace stála na začátku dvou prvních počinů.
Ve spolupráci s kreativním spolkem MARS (Mobilní ateliér recyklovaného skla) vznikl mobilní udržitelný bar, vyrobený z desítek prázdných lahví Absolut a nepotřebných věcí ze skládek a výkupu železa. Kromě recyklovaných lahví a polic z jejich střepů zalitých v pryskyřici na něm lze najít starý rám od kola, víko od pračky nebo třeba pilu. Celému baru pak dominuje ikonický tvar lahve svařený z různých částí nasbíraného harampádí a recyklační symbol z Absolut lahví.
Následovalo vytvoření udržitelné instalace v prostoru pražské Masaryčky, kterou vytvořila Radka Salcmannová pod záštitou The Chemistry Gallery. Na její konstrukci jsme využili celkem 562 (!) prázdných lahví Absolut a staré barové židle, které jsme našli ve sběrném dvoře. Dva metry vysoké dílo jsme navíc doplnili videoprojekcí pro ještě větší efekt, který především po západu slunce umocnil zážitek kolemjdoucích. Posíláme vřelé díky Penta Investments za poskytnutí prostoru.
Recycle or D.I.Y.
Zapojili jsme se do ideově spřízněných eventů, queer filmového festivalu Mezipatra, festivalu udržitelné módy SLOU DAYS i křtu nového alba ambasadora značky Renného Danga. A korzovali jsme tématy dál, MARS nepotřebné lahve proměnili na originální sklenice, vázu na kytky, lampičku nebo lopatku na led.
Dali tak vzniknout iniciativě na sociálních sítích, která vybízela kreativitu lidí v nalezení druhého života pro materiály i staré předměty u nich doma. Na sociálních sítích i v médiích jsme rozdmýchali také domácí kreace v recyklovaných drincích, jejichž recepty chutně využívali suroviny jako použitý pytlík čaje, kávový lógr nebo zbytek červeného vína, a oživili tak legendární drinky na bázi vodky.
Všechny cesty vedou na rohlík
Kampaň měla nezpochybnitelné dlouhodobé cíle v budování značky Absolut jakožto kreativního leadera, značky, která o pozornost nežadoní, ale přitahuje ji. Všem marketérům je ale jasné, že limitky musely z regálů a skladů doputovat také tradiční transakcí ke svým spotřebitelům.
Veškerá naše online aktivita tedy zcela logicky směřovala do e-commerce prostředí, kde si ji vyzvedlo přes 400 sběratelů.
Recyklujme si to
Sklenice hodnot Absolut vodky je vždy poloplná, ať už je recyklovaná nebo nová. Podařilo se nám ukázat své udržitelné počiny nespočitatelně lidem v reálném světě, 355 455 lidem v tom digitálním a v oblasti PR získat 50 výstupů o celkové hodnotě 1 500 000 Kč.
Třešničkou na dortu, nebo spíše v našem Absolut drinku, pak bylo zařazení kampaně mezi 10 nejlepších kreativních počinů ledna 2020 v reklamní hitparádě Art Directors Clubu zveřejněné na portálu MediaGuru . Z toho máme absolutní radost!
Na kreativním i exekutivním procesu se podílelo mnoho lidí, od nás, na straně klienta, zmíněných umělců a spolků, ale také naši ostřílení parťáci – Milan Formánek a Adam Novák. Díky všem za to!