10. 10. 2022
Oceněné kampaně z Cannes
Každým rokem se v Cannes pořádá nejprestižnější mezinárodní festival reklamní kreativity. Hodnotí se v šestnácti kategoriích a za nejlepší počiny v reklamním světě kromě zlatých, stříbrných a bronzových lvů udělují také speciální ceny Grand Prix. Získání ceny za reklamní tvorbu v Cannes by se dalo přirovnat k Oscarům ve filmovém průmyslu. Současně s hlavním programem se koná soutěž Young Lions, kde soutěží mladí kreativci do 28 let.
S železnou pravidelností se účastní také kreativní platforma Contagious, kterou tvoří marketingoví guru z celého světa. Skupina pro své klienty vybírá ty nejštavnatější třešničky z marketingových dortů; ty které chutnají po neotřelosti, kreativitě a inovacích. České zastoupení www.contagious.cz má na starosti Josef Havelka a Míla Knepr. Agentura EverWhere je hrdým partnerem a proto jsme i letos byli svědky mnoha inspirativních studií. V článku představujeme pětici za nás nejzajímavějších počinů.
Na letošních Cannes Lions nejvíce rezonovala témata jako spolupráce, udržitelnost, získání povědomí bez ohromných mediálních investicí a rošťácké kampaně ve stylu spojení zdánlivě nespojitelného. Skloňovala se hesla jako metaverse a multiverse, s nimiž se do budoucna bude v marketingu pracovat stále víc a víc.
1. Piñatex
První studie překračuje hranice marketingu. Nadnárodní ovocnářská společnost Dole spolu se start-upem Ananas Anam získávají ocenění Grand Prix za inovaci jménem Piñatex.
Jedná se o materiál, vyráběný z celulózových vláken extrahovaných z ananasových listů, které byly dosud vnímány jako odpad. A jednalo se o opravdu hodně odpadu. Jen na Filipínách se totiž každoročně vypěstuje až 2,5 milionu ananasů. Materiál Piñatex dnes odebírá přes 200 oděvních značek (včetně tahounů jako Nike, Hugo Boss, nebo H&M) ve více než osmdesáti zemích světa. Za nás super kreativní nápad, jak odpad přeměnit v zisk více než 100 milionů dolarů. Ideální příklad toho, že i nejedlé části ovoce mohou přinášet další ovoce.
Odkaz: https://www.ananas-anam.com/
2. Korálový nápis
Společnost Sheba spolu s londýnskou agenturou AMV/BBDO získávají Grand Prix v kategorii Media za zpracování. Sheba spustila světový program na obnovu korálových útesů, aby se do oceánů vrátil podvodní život. Takzvaný Hope Reef je tvořen speciální ocelovou konstrukcí, na níž se korály vysazují a dál žijí svým životem. Korály tvarované do slova „NADĚJE“ najdete u pobřeží Sulawesi v Indonésii.
A malá perlička nakonec: víte, proč se Sheba do takové iniciativy pouští a kdo to vlastně je? Sheba vyrábí krmiva pro kočky, které jak známo milují ryby. Dle svých slov chtějí šťastné kočky, stejně jako dalších 500 milionů lidí po celém světě, pro něž jsou zdravé útesy plné ryb zdrojem obživy.
3. Corona a plastový rybolov
Ano, pivní značka původem z Mexika spojila síly s tamními rybáři a v boji proti znečištění planety pro ně uspořádala turnaj v plastovém rybolovu. Za to jí a agentuře We Believers náleží 3 Zlatí Lvi v kategoriích Outdoor reklama, Brand experience a Aktivace.
Popudy k této kampani jsou jasné: značka piva Corona se dlouhodobě angažuje v boji proti plastovému znečištění. Jen do oceánu kolem Mexika každoročně „zabloudí“ okolo 750 milionů plastových kontejnerů. Soutěž v rybolovu, tedy pardon, plastolovu zařídila, že se za jediný den díky mexickým rybářům vyčistilo 2,9 tun plastu z Tichého oceánu. A co motivovalo účastníky k soutěži? Corona odměňovala lodě a jejich posádky, které nasbíraly největší množství plastů penězi. Rybáři dostali za plastové úlovky tolik, kolik by lidé zaplatili za stejné množství ryb. Vylovený plast bude navíc recyklován a znovu využit. ♻️🧴
Odkaz: www.contagious.com
4. Vídeňská muzea komunikují skrz Only Fans
Geniálním krokem se blýsklo Turistické sdružení muzeí ve Vídni. Pojďme pěkně popořadě, v červenci letošního roku byl zablokován tiktokový účet muzea Albertina kvůli zobrazování děl japonského fotografa jménem Nobuyoshi Araki. Díla ukazovala zakrytá ženská ňadra. Dva roky předtím Instagram zakázal zobrazení obrazu Petera Paula Rubense pro ukazování nahoty. V roce 2018 byla fotografie 25 000 let staré figurky Venuše z Willendorfu z Přírodovědného muzea Facebookem označena za pornografickou a musela být odstraněna. Leopoldovo muzeum se snažilo propagovat sbírku aktů expresionisty Egona Schieleho, ale regulační orgány pro reklamu je odmítly ukázat v kampani pro městskou turistiku s vyjádřením „Promiňte, 100 let staré, ale stále příliš odvážné“.
Sdružení muzeí ve Vídni se tedy rozhodlo založit účet na platformě Only Fans, jehož obsah s lechtivým obsahem je pro uživatele placený. A hle, přináší to ohromný úspěch! Konečně platforma, která nebrání tomu, aby miliony lidí přišly do styku se skvosty vídeňského umění. Nejenže muzea na platformě Only Fans vydělávají, ale zároveň lákají nové fanoušky do svých muzeí. Vybraní předplatitelé obsahu „Vienna’s 18+“ získali Vienna City Card, nebo vstupenku do muzeí, aby si mohli prohlédnout umělecká díla naživo.
Odkaz: www.theguardian.com
5. Coinbase QR kód na Super Bowlu
Co by to bylo výběr, kdybychom nezařadili alespoň jednu reklamu ze Super Bowlu? (Super Bowl je finále ligy Amerického fotbalu NFL, jež běží živě a kromě desítky milionů Američanů pořad sledují další miliony lidí po celém světě. Za umístění třicetisekundového spotu se tady platí přes 150 milionů korun.
Vybíráme tu nejbláznivější reklamu za posledních několik let. Agentura Accenture Song pro platformu Coinbase (slouží k nákupu a prodeji kryptoměn) navrhla zobrazení jednoduchého QR kódu. Ano, čtete správně, barevného QR kódu poletujícím po černé obrazovce. A nestačilo jim na to 30 sekund, pro jistotu zaplatili dvojnásobnou částku za 60 sekund!
QR kód vedl na www.coinbase.com a za registraci uživatele odměnil patnácti dolary v bitcoinu. A na závěr pár čísel: 20 milionů návštěv stránky jenom během přímého vysílání, 445 tisíc nových registrací, 14 miliard media impresí… za jeden poletující QR kód. Klobouk dolu před agenturou a hlavně před odvahou klienta! V jednoduchosti je síla.
Odkaz: https://techcrunch.com
Kryštof Kostroun