23. 05. 2025

Od zážitků k tvorbě kumunikace

> Blog

Na začátku jsme byli tři spolumajitelé a věnovali se produkčnímu zajištění eventů. V marketingovém mixu jsou eventy jednou z nejsilnějších aktivit v budování loajality se značkou. Lidé přímo a na vlastní kůži zažívají produkt v nejrealističtějším prostředí, Beefeater na hudebním festivalu, ochutnávku Staropramenu přímo na dvoře pivovaru, nebo  Stella Artois na centr kurtu na Wimbledonu. 

Postupem času a navíc s přibývajícím počtem eventů agentura rostla, přicházeli noví kolegové i zakázky. Vždycky chcete jít dál a osvojit si něco, co neznáte, to je přirozený vývoj. Ze tří lidí se rázem stalo 6, 10, 15 a jeden sektor nám nestačil.

To, co jsme se naučili v Red Bullu odkud pocházíme, je BTL. Aktivace značky na eventech, festivalech, skrz promo akce a sampling být v přímém kontaktu se zákazníkem. Trvalo nám několik let abychom se jako samostatná nová agentura (produkční, eventová chcete-li) etablovali na českém trhu. Až do bodu, kdy jsme začali nejen získávat klienty, ale taky některé ztrácet a monitorovat konkurenci a trh.

A v tu dobu jsme si začali rozšiřovat obzory, jak komunikuje značka? Podle kanálů, obsahu, nebo stanovených cílů? Kdo je stanovuje, jak se měří, jak se s nimi pracuje?

Digitál, social a influencer marketing v desátých letech nového tisíciletí zažíval velký boom a tak jsme si řekli, že se to naučíme. Trvalo nám to polovinu času, než prosadit se na poli eventů, ale stejně to byly dva roky, než jsme začali získávat klienty, kterým jsme začali navrhovat a vytvářet obsah a komunikaci na socialu. 

Jako USP (proč si vybrat právě nás) jsme si řekli, že dva světy, offline přímo s produktem a online v socialu propojíme. A skvěle to fungovalo, z kampaňových spoluprací se mnoho klientů překlopilo na always on komunikaci a pořádali jsme desítky eventů. Nastartování digitálu nám po pár letech pomohlo překonat Covid.

Nevim, co to v člověku je, ale je ve mě silně zakořeněno, že pokud něčeho tým, nebo skupina, které jsem součástí dosáhne, hledám další výzvy.

Už od doby osvojování si socialu jsem snil o tom, být ta agentura, která přijde za klientem a získá důvěru a mandát na to, doporučit, jak bude kompletní komunikace značky vypadat. Od reklamy, přes digitál, po zviditelnění v trhu. 

A tak jsme opět začali od nuly budovat kreativní oddělení a myslím si, že v rámci návrhu a realizace komunikace, je návrh kreativních kampaní královská disciplína.

V komunikaci jsou sice větší budgety oproti produkci a socialu, ale taky větší konkurence a nikdo vás na trhu nevítá s otevřenou náručí. Navíc se v době, kdy jsme zakládali kreativní oddělení (po největší vlně covidu, kdy se projevily finanční dopady na celém trhu), začaly obrušovat stávající spolupráce se stávajícími klienty. Buď jsme spolupráci na další období neobhájili nebo se na straně klientů změnila struktura ať už organizační nebo finanční.

Na začátku letošního roku (2025) jsme se museli uskromnit, včetně rozvázání spolupráce s několika členy týmu a snížit náklady na provoz na minimum.

V segmentu komunikace jsme byli, dá se říct noví a nové prostředí je vždy o kontaktech, zkušenostech, know how, analýze dat, dobré kreativní myšlence, a hlavně navnímání a propojení s klientem. Klienti vám totiž v komunikaci svěřují to nejcennější co mají, jejich brand. Dávají hlavu na špalek stejně jako vy.

Pořád se pereme a děláme obrovské kroky – navnímávání a využití dat, kreativa, sales. Vyhodnocení neúspěšných kampaní a znova. Pořád dokola.

Jednak se pořád učíme a za druhé málokdo ví, že dokážeme nabídnout smysluplnou funkční kreativní brandovou komunikaci a do toho plaveme v moři žraloků (síťových nadnárodních agentur), které mají mnoho let zkušeností a finanční zázemí u “matky”.

Naše výhoda je malý a šikovný tým poskládaný ze zkušených harcovníků a mladých talentů a rychlost rozhodování. Rychle dokážeme vyhodnotit neúspěch a posunout se o míli dál. 

Rozhodně nemáme vyhráno a tenhle článek není chvalozpěv a plácání se po ramenou, naopak. Tendry na tvorbu komunikace značkám nás stojí extrémní množství úsilí, financí a času. Máme štěstí, že můžeme získávání tohoto know-how investovat z běžících digitálních a eventových spoluprací a můj kreativní tým má maximální důvěru od zbytku agentury. Jediné, čeho máme omezené množství je čas, musíme dokázat vyhrát pár spoluprací do konce roku, aby byl vidět posun, abychom dál mohli investovat další prostředky do návrhu dalších kampaní. 

Jako malá nezávislá agentura už jsme si změnami a reakcí na ně prošli několikrát, zrovna s tímhle už zkušenosti máme a nesmí nás napadat myšlenky, že zrovna tentokrát to nedáme.

Nemáme takovou sílu ve zkušenostech a odkazu na proběhlé úspěšné kampaně, ale běžíme po stejné maratonské trati, jako všechny agentury, kdy většina z nás má stejné AI nástroje a tím (skoro až neomezený) přístup k informacím. 

Ta touha vyrazit na další novou cestu a najít dostatek pro růst agentury je obrovská. Držte nám palce a pokud jste na straně klientů, pozvěte nás do tendru. Jsme ready ukázat to nejlepší, co v nás je.

 

Pošlete to dál

Facebook LinkedIn Získat odkaz